Sa 17.12.2022

24/7 DIVA HEAVEN + ODD COUPLE + EERA

Einlass: 18:30 Uhr
Start: 19:30 Uhr
Preis: 19,00€ zzgl. Gebühren
Veranstalter: LUXOR Köln
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Das ist Punk 2021!! Das ist wütend, wild und niemand vermisst den vierten Akkord. Musikalische Querverweise in die 90er und klare Statements zu Themen, die am Herzen liegen. Feminismus, Ungleichheit, Homophobie, Rassismus, Fremden- feindlichkeit oder ökologische Probleme sind wichtig – ohne jedoch den Spaß dabei zu vergessen. Genau diesen Spagat bekommt das Trio auf beeindruckend Art und Weise hin. Ein ernsthaftes Anliegen mit einem Lachen vortragen. Den Spiegel vorhalten und mit Lippenstift die Meinung drauf schreiben.

Vielleicht ist es auch einfach nur die richtige Musik für diese Zeit – direkt und geradeaus. Wütend, wild, laut und dennoch voller Glitzer und Glamour. Das Spiel mit Gegensätzen wird von 24/7 Diva Heaven perfekt beherrscht, egal auf welchem Spielfeld.

Mit „Stress“ veröffentlichen 24/7 DIVA HEAVEN endlich ihr Debut Album, obwohl es sich so keineswegs anfühlt. Denn die Drei sind seit einiger Zeit hyperaktiv. Ihre EP „Superslide“ war vor zwei Jahren ein erstes Lebenszeichen, unzählige Shows, Tourneen und Festival-Auftritte u.a. beim Desert Fest, dem Stoned from The Underground oder dem Popkultur Festival zeigten, dass die Band mit riesigen Schritt voran schreitet. Und auch Online ist die Band unübersehbar, mit Charme, Augenzwinkern und guten Inhalten.

„Stress“ ist ein feistes Rockalbum zwischen Grunge, Alternative Rock und Punk, zwischen Fuzz und heavy Riffs und vor allem stets mit großen Refrains und Melodien. Klare Referenzen in den 90ern, aber frisch und zeitgemäß. Ein rotziges Pop-Album, das selbstbewusst und wiedererkennbar zwischen Späti und Sushi-Laden stattfindet.
Dass Karo Paschedag (Bass), Mary Westphal (Schlagzeug) und Katharina Ott-Alavi (Git / Voc) auch außerhalb von Proberaum und Bühne aktiv sind und sich politisch zeigen, ist eine weitere Qualität. Die Berliner GRRRL NOISY-Bewegung wurde von ihnen gegründet und liegt ihnen dementsprechend am Herzen. Hier werden Synergien erzeugt, um mit Frauen für Frauen etwas zu bewegen. Konzerte, Sessions, Video-Streams, Diskussions-Plattformen. 24/7 Diva Heaven… nicht nur ein Bandname, irgendwie auch Programm.

https://www.facebook.com/247DIVAHEAVEN

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Mit „Fahr ich in den Urlaub rein“ kündigt das ostfriesisch-berlinische Dada-Rock-Duo Odd Couple sein viertes Album an: „Universum Duo“ erscheint am 13.03.2020, zum ersten Mal auf ihrem eigenen Label „Geld Records“. Im Frühjahr geht die Band zum Albumrelease auf Tour.

In Ostfriesland ist nicht viel los. Wenn dort etwas passieren soll, dann muss man es selbst machen. Das wissen auch Jascha Kreft und Tammo Dehn. Zusammen vereinen sie als Odd Couple eine ganze Reihe ur-norddeutscher Eigenheiten: Gelassenheit hinsichtlich äußerer Erwartungen, ein Urvertrauen in das eigene Tempo und eine Performance, auf die Verlass ist. Vor allem jedoch eine gesunde Skepsis jedem unnötigem Gefasel gegenüber und das Wissen darum, dass man sich selbst nicht allzu ernst nehmen darf.

Produziert wurde „Universum Duo“ von Olaf O.P.A.L. – ihm ist es gelungen, den kompromisslosen Livesound der Band einzufangen. „Fahr ich in den Urlaub rein“ ist ein lässig-scheppernd dahingroovender Krautrocksong, gefüttert mit pluckernden Synthies und messerscharf-melodiösen Gitarrenriffs: „Wenn es mir schon schon schlechter geht, dann wenigstens an einem schönen Ort“ heißt es. „Fahr ich in den Urlaub rein“ erscheint kurz vor Weihnachten, bald fahren wieder alle los: in die Berge, in die Heimat, zur Familie, oder eben einfach möglichst weit weg. „Gib mir diese Kraft zurück“ singt Dehn, „dann kann ich nochmal vor die Tür und mir Kippen kaufen“.

Drei Alben („It’s a pressure to meet you“, „Flügge“ und „Yada Yada“) haben Odd Couple bisher veröffentlicht, unzählige Konzerte und Festivals im In- und Ausland gespielt. Sie mischen Kraut mit Dada, druckvolle Soundbretter mit funkelndem Glam kontrastieren ausufernd explodierenden Gitarrenriffs. Es sind genau diese Paarungen seltsamer Gegensätze: Deich und Metropole, zurückhaltend-coole Haltung und ironisch-wahnwitzige Textarbeit, die man in einer solchen kraftstrotzenden Direktheit nicht oft zu hören bekommt.

Und über allem schwebt: Ostfriesisches Understatement.

http://www.oddcouple.de/

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EERA – Speak – press biography, 2021

The Norwegian artist known as EERA didn’t need a pandemic to know what truly mattered in her life. Anna Lena Bruland’s second album Speak, she says, “is a search for a balance in life, acknowledging myself, and being proud of who I am. To become braver and more confident, and stop questioning so much. Accept and move on instead.”

EERA’s debut album Reflection Of Youth, released in 2017, took intriguing musical cues from the likes of PJ Harvey, Deerhoof and Elliott Smith, whilst Speak is more aligned to Broadcast, My Bloody Valentine and Lush, adding synthesisers to create a euphotic and dynamic setting for Anna Lena’s vibrant vocals. There may be elements of shoegaze here but she is not looking down at her shoes, but directly into the eyes of the listener; all the better to communicate what she is saying.

“The album is called Speak because I want us all to become better at speaking up and not holding back,” she explains. “For me, Reflection Of Youth was more confused and a little bit timid, like, am I doing this right? This album is more who I am.”

EERA’s guest vocals on the recent Public Service Broadcasting single “People, Let’s Dance” (she also sings on „Gib Mir Das Licht“; both tracks are from their new album Bright Magic) showed how seamlessly she fitted into an electronic framework, but Speak’s adoption of synthesisers was more about texture than rhythm. “I wanted to create layers that blend into each other,” she explains. “I hope my songs will allow the listener to dive into another world, and you don’t know where you are anymore.”

The contrast between Speak’s clarity of vision and its shifting dream world of sound suits Anna Lena just fine. “I love opposites,” she says. “It’s not planned, it just happens naturally. Some artists write in colours, but for me, it’s more about texture: hard and soft, light and dark.”

To hard/soft and light/dark, Speak adds contrasts of sharp corners and subtle angles, and a shimmering warmth to the dynamics that balances the steeliness of the synths. Emotionally, too, the album projects a vulnerability and sensitivity that balances the album’s core theme of self-reliance. “It’s not that I don’t care about what anyone thinks, it’s just that I am proud of what I’ve done,” she says.

Anna Lena’s search journey began in Drobak, a small harbour town outside Norway’s capital of Oslo. Headstrong in her youth – she didn’t question the bravery of singing Nirvana’s “Rape Me” at a school event when she was just 13 – she felt at odds with her family’s more passive dynamic. Speak’s title track is inspired by her father, “wanting him to speak up about what is going on in his life and share his emotions. His dad taught him to ‘suck it up and move on’, which can result in pushing your true self further away without realising it.”

Anna-Lena’s first musical self was “folky girl-with-guitar” before an obsession with Queens Of The Stone Age’s Rated R album and PJ Harvey triggered a shift from quiet to loud, and a freedom to embrace varying musical and visual identities. In 2011, she moved to London, “to start the hustle. Working day jobs, playing gigs in shitty venues, trying to find bandmates.” For three years, Anna Lena played synths for her fellow Norwegian housemate Farao, but whilst working in a café, she bonded over Deerhoof with her co-worker Allister Kellaway, and EERA was born. Allister remains part of the band but has also produced Speak. “I love the way Allister works,” she declares. “And he can do just about anything, like, give him a synth and he can instantly get amazing sounds out of it.”

After EERA had toured with Ghostpoet and Mitski, Speak was partly recorded in London but the majority in Berlin, where Anna Lena moved to in 2019. “I love London but the struggle is real, unless you have money. Berlin has lots of opportunities too, and it’s a lot cheaper.” As on Reflection Of Youth, Speak was made by Anna Lena, Alister and bandmate Ed Bernez, except the drums on “Ladder” by Tobias Humble – also Anna Lena’s partner, and responsible for the album’s striking cover photo of Anna Lena, taken on Infra-red film, which turns green particles pink – a process developed by the US during WWI to improve aerial intelligence photography.

Anna Lena was particularly inspired by Richard Moss’ photos of soldiers in camouflage gear, where Infra-red turns the surrounding green vegetation pink but reveals their outfits. “It’s another contrast,” she says. “Between hard and soft, between guys with guns and beautiful pink nature.” There is a contrast too between the notion of war, and Anna Lena using the process to create the album cover’s beautiful, softened image.

The contrast continues on the inside of Speak; between how we see ourselves, and how we see – and feel about – how others see us. This search for identity, acceptance and respect is established in the opening track, “Solid Ground”: “It’s about finding a person that finally accepts you for you. Knowing you don’t have to explain or defend your personality.”

Speak’s second lead single “The Beat” comes from a similar place: “being frustrated by people telling you that you’re not good enough, convinced that they’re right. I say: try to be more complete and to never repeat the beat of your own drum.”

Speak never flinches from self-examination. “My Muse” taps anxiety (“I might cry and be stressed but that is part of me”); “Unset Truths” tackles confusion (“feeling I’m living in limbo and self-guessing myself”). The album also steps beyond internal strife with “This City” (Anna Lena’s love-hate relationship with London) and “Midnight” (the liberation of Berlin nightlife). “Falling Between The Ice” has climate change in its sights; the lead single “Ladder” focuses on a friend, “trying to make them see that they have a lot to be grateful for. Pushing down the ladder means that you’re sabotaging yourself.”

Speak ends with on “Outro (Woman)”, reiterating the album’s core theme, of questioning one’s insecurities to find a better way, “It’s about my endless journey, or race, towards ‘adulthood’ – which I still don’t feel I have reached! I feel we all don’t take enough time to be grateful in that race. We need to slow down and look around more.”

From Drobak to London to Berlin, between the stations of self-doubt and self-acceptance, EERA has travelled far to understand herself and forge a way forward. Speak is not the journey’s end, but a thrilling milestone along the way; come join her quest.

http://www.eera.co.uk/

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